Κέρκυρα: Η Πρώτη Ανάσταση, ο «σεισμός» και τα έθιμα του Μ.Σαββάτου

07/04/2018
#

Κέρκυρα: Η Πρώτη Ανάσταση, ο «σεισμός» και τα έθιμα του Μ.Σαββάτου

Μεγάλος αριθμός επισκεπτών και φέτος στην Κέρκυρα

NewsroomHuffPost Greece

EUROKINISSI/

Χιλιάδες τουρίστες επέλεξαν και φέτος την Κέρκυρα για τις διακοπές του Πάσχα προκειμένου να ζήσουν από κοντά τα μοναδικά δρώμενα που αναβιώνουν στο νησί και το κάνουν ξεχωριστή σε όλη την Ελλάδα.

Έλληνες από κάθε σημείο της χώρας, έδωσαν φέτος το «αναστάσιμο» ραντεβού στην Κέρκυρα. Ακολούθησαν το βράδυ της Μεγάλης Παρασκευής τις περιφορές των επιταφίων δημιουργώντας μία απίστευτη λαοθάλασσα πίσω από τις φιλαρμονικές του τόπου, κρατώντας τον ίδιο βηματισμό και ζώντας με απόλυτη κατάνυξη το «Θείο Δράμα».

Με την «Αναπαράσταση του σεισμού», ένα έθιμο που γίνεται στις 6:00 το πρωί στον Ιερό Ναό της Υπεραγίας Θεοτόκου Φανερωμένης, της γνωστής Παναγίας των Ξένων, στην Πλακάδα του Αγίου Σπυρίδωνα, ξεκίνησε το Μεγάλο Σάββατο στην Κέρκυρα.

Σύμφωνα με το έθιμο, όλες οι εικόνες μέσα στην εκκλησία σείονται, από τον ερχομό του Κυρίου από τον Άδη και την επικείμενη Ανάστασή του.

Στις 9:00 το πρωί, πραγματοποιήθηκε η καθιερωμένη λιτάνευση του Ιερού Σκηνώματος του Αγίου Σπυρίδωνος και η περιφορά του Επιταφίου. Είναι η μόνη περιφορά επιταφίου που γίνεται το πρωί του Σαββάτου. Πρόκειται για την αρχαιότερη λιτανεία του Αγίου, που πραγματοποιείται σε ανάμνηση της θαυματουργικής απαλλαγής του νησιού από τη σιτοδεία, πιθανόν το έτος 1553. Ο Άγιος Σπυρίδων λιτανεύεται σε θέση προεξάρχοντος Επισκόπου, δηλαδή προηγείται του Επιταφίου, ακολουθώντας τη βυζαντινή λατρευτική τάξη και ιδιαίτερα εκείνη της Βασιλεύουσας. Στην περιφορά συμμετέχουν οι μπάντες και των τριών Φιλαρμονικών της πόλεως, οι οποίες αποδίδουν διασκευές πένθιμων εμβατηρίων. Το σκήνωμα του Αγίου Σπυρίδωνος, μετά τη λιτάνευσή του στην πόλη, τοποθετήθηκε στη θύρα για τριήμερο προσκύνημα. Πρόκειται για μία επίσης παλαιότατη παράδοση, που πιθανότατα έχει τις ρίζες της στην Κωνσταντινούπολη, όταν ακόμη βρισκόταν το σκήνωμα του Αγίου στον εκεί Ιερό Ναό των Αγίων Αποστόλων. Μάλιστα, στα χρόνια της Ενετοκρατίας, οι μέρες που ήταν «ο Άγιος στη θύρα», θεωρούνταν μέρες ασυλίας.

Μετά το πέρας της Λιτανείας του Αγίου Σπυρίδωνα, τελέστηκε ο Εσπερινός της Αναστάσεως και όταν ο Μητροπολίτης Έψαλε τον στίχο «Ανάστα, ο Θεός, κρίνον την γην...» οι καμπάνες όλων των εκκλησιών της πόλης σήμαναν τα χαρμόσυνα και από τα μπαλκόνια των σπιτιών οι κάτοικοι έριξαν τους μπότηδες, πήλινα κανάτια, γεμάτα νερό, με στενό στόμιο και δυο χερούλια στο πλάι, δεμένα με κόκκινες κορδέλες.